Tak til Handicapformidlingen

Lone er bevilliget en BPA §95 stk. 3. Lone og hendes søster Mette har valgt Handicapformidlingen som deres arbejdsgiver.

Inden de skiftede til Handicapformidlingen var de i et andet bureau, men da der var brug for hjælp i forbindelse med sager ved kommunen var der ingen hjælp at hente i det daværende bureau.

Vi har fået denne mail, som beskriver Lone og Mettes forløb:

Min søster på 62 (hende til venstre i billedet) har hele hendes liv været præget af sit udtalte udviklingshandicap, sensibilitet og meget svage syn. Vores forældre har aldrig været i tvivl om at hun skulle blive hjemme og få kys, kærlighed, omsorg og oplevelser på hendes præmisser.

Vores forældre blev skilt da Lone var 24 og jeg var 15. Vores mor beholder hende hjemme, og da min søster er 49 år, dør vores mor. Hun er nu mit ansvar på godt og ondt.

I 2013 får hun en BPA §95 stk. 3, hvor jeg både er arbejdsgiver og arbejdsleder – det var jeg ikke god til. Jeg får et arbejdsgiverfirma til at overtage forpligtelserne. Dette er jeg tilfreds med indtil for ca. tre år siden, hvor jeg får brug for hjælp til at håndtere og navigere i afgørelser, hjemsendelser, skrivelser og møder med kommunen – det vil de ikke hjælpe med.

Jeg vælger derfor at skifte til Handicapformidlingen – og hvilken lettelse! Jeg oplever at blive taget hånd om. Jeg får hjælp til at navigere i lovgivning, principafgørelser og forstå hvad myndighederne skriver til os. Min søsters sag kørte over tre år hvor Handicapformidlingen bistod med støtte og vejledning gennem det meste af tiden. Hvis ikke de havde været ved min side havde jeg kastet håndklædet i ringen, og fundet mig i at stå gratis til rådighed, i langt større omgang end det forholder sig nu.

Noget der bestyrker mig i, at have valgt det rigtige firma er at Handicapformidlingen også hjælper mennesker der er blevet ramt af handicap, og ikke har fået den rigtige hjælp. Jeg har en gammel kollega som fik en voldsom hjerneblødning i april 2020. Han har ikke fået den hjælp han behøver, for at leve et liv som han gerne vil. Jeg er gået ind i sagen, og har hele tiden Handicapformidlingen med i ryggen, så det bliver gjort ordentligt. At yde denne støtte til en borger som IKKE er kunde, og måske ikke bliver det, har jeg ikke hørt om andre steder.

Jeg har i dag så meget overskud, at jeg gerne hjælper andre med at klage, gå til møder mm., lave lobbyisme på Christiansborg og hvad der ellers skal til for at ændre systemet – men kun fordi, jeg ved at jeg altid kan hente hjælp og vejledning hos Handicapformidlingen.

Kærlig hilsen
Mette og Lone Friis